Monday, August 27, 2012

Sommardag 22





Jag tycker om vintage smycken, boujoterier, accessoarer i största allmänhet. Men vintage smycken är den primära kärleken. Det är själva sökandet som är intressant och glädjen när jag hittar något och det till ett bra pris.

Tycker om färgade stenar, markasiter, glitter och olika typer av metaller och material. Det finns en uppsjö av olika stilar och visst är mycket bundet till modet året smycket tillverkades men det finns många undantag, smycken som är tidslösa,

Jag letar på internet, på loppisar och antikaffärer, de bästa smyckena har jag hittat på nätet, det är ett större område att kasta nät i, har en hel del smycken i samma tidsålder i design och tror att den är min favorit, 1930 - 1940.

Stil rent, enkelt och vackert, ofta med glitter på - som det skall vara!

Att arbeta med vintage smycken skulle vara roligt, resa runt på jakt och lära mig om metaller och mer om stenar, har läst en jättebra bok om ädelstenar, deras ursprung, vart de hittas i en del av världen och inte en annan. Den var mycket intressant och jag har den som referens när ett smycke tilltalar mig och jag vill veta mer om stenen.

Men inget som hindrar mig att jaga själv, extra spännande med en mycket begränsad budget, men att längta, drömma och fundera är en del av nöjet!


No comments:

Post a Comment