Saturday, August 4, 2012

Fruktflugor



Frukt flugor, jag gillar inte frukt flugor och när de invaderade mitt kök tänkte jag ”nä, nu jäklans skall jag googla” och till min förtjusning hittade jag två förslag på hur jag kunde bli av med dem.

Tips nummer ett:

Två delar vinäger
En del sirap
En droppe diskmedel

Tips nummer två:

En del vatten
En del äppelcidervinäger
En droppe diskmedel

Jag kan meddela att det fungerar, jag blev överraskad över hur bra det fungerade, så nöjd blev jag att jag inte brydde mig om att det luktade lite surt. Vad än den blandningen är tycks fruktflugorna inte kunna motstå den.

Det brukar vara jobbigast med fruktflugor under denna tid. Sedan är det bra att plocka undan frukt och annat som kan ruttna snabbt som ögat. Bioafallspåsen får jag ta ut varje dag eftersom den tycks vara barnkammaren för fruktflugorna.

Jag tycker om ”hushållstips” det har blivit som en hobby att lära mig bra saker för att sköta mitt hem. Min tid i projektet ”Leva Livet” blev det ett sätt att leva, att hitta alternativ, alternativ till starka kemikalier när det är dags att städa - vilket är dags så där en gång om året - fniss.

Men förändring sker sakta men säkert, för jag är förtjust i mitt hem, och arbetar med att få lite charm från 1920 - 1940 in till mitt hem. 

Att få bukt på fruktflugor ger mig en tillfredsställelse. 

Nu skall andra intressanta lärdomar sökas.


No comments:

Post a Comment