Saturday, May 18, 2013

Uppe med Tuppen, Varv, Sol och en fråga om Klass Kanske....














Vad gjorde töserna under varvet....Sov!




Jag var uppe med solen i dag, kändes det som i alla fall, vid 8:00 var jag på väg ut för att köpa smör och bröd, det var redan varmt och det var förvånansvärt mycket människor ute. Jag vinkade till H på väg till affären, gav en vink även fast jag var nära nog att stanna för att byta några ord, men han satt med vänners barn och pratade med vännerna som stod i kö:n, och jag kände mig inte speciellt presentabel.

Smutsigt hår - på grund av min ”bara tvätta håret en gång i veckan”, oborstade tänder och med glasögon denna morgon, vinkade jag och fortsatte vidare.

Varmt ute, när jag tog min stol ner för att sätta mig utanför vårt hus och titta på loppet, var nere lite tidigt så jag satte mig ner i min stol, med ett paraply över mig för att hjälpa till att ”blocka” solstrålarna, lite skugga är min medicin och passade på att läsa en stund.

Sedan kom dem, de afrikanska löparna, farten de håller imponerar alltid, och eftersom det är en vattenstation vid våra hus så trodde jag att de skulle sakta ner med de tog inget vatten de fortsatte vidare - själv tog jag en lång klunk vatten.

En strida ström av löpare sprang förbi, och jag såg så många vackra människor och hur olika varandra vi är, och hur lika i ”hår och skägg” val vi kan vara trots allt!

Det slog mig där och då att jag inte är i samma ”klass” som H, jag hade trott det, men fel kan vi alla ha i bland. När jag såg H springa över vägen med en gitarr i hand, så blev det ett, just det Marie,jag är inte i samma ”klass” om han och hans vänner, i min värld ligger de över, typ adeln.

Att springa Göteborgs varvet tycker jag är helt fantastiskt, jag satt ute i nästan två timmar men när deras startnummer började gå över 50 000 så gav jag mig - för jag hade inte ätit lunch och även fast vattnet och solen gjort att jag inte kände hunger så visste jag att det måste vara dags för mig att äta - medans jag stod och vänta på att maten skulle bli varm stod jag vid vardagsrumsfönstret och hejade på löparna från en höjd.

Gick ut en snabbis igen och tackade dem som stått ”i” vattenstationen för det fantastiska jobb de har gjort ståendes i solen utan mycket skugga.

Nu är jag duschad, snart skall jag borsta tänderna och lägga mig för att läsa en stund innan jag somnar - kanske är det så att jag inte är i samma klass som H, men jag är i min klass - vad den än är!

Bra blir det nog ändå och hoppet lämnar mig aldrig  - så är det!

Jag älskar att leva på hoppet!





No comments:

Post a Comment