Sunday, May 12, 2013

No Poo...och sju dagars metoden


Att inte tvätta håret på en vecka började som ett test, har haft problem, till och från, av en kliande hårbotten. Så för att ”avfetta” min hårbotten började jag prova metoden med att tvätta det endast en gång i veckan - som jag har fått tips om.

Det är svårare än man kan tänka sig. Redan dag två börjar jag ”känna” av det, mest att jag tycker att det ser trist ut, nästan törstande efter vatten - inbillar jag mig, lite väta för att ”resa sig” igen som kallan jag har hemma vars blad slokar när det är dags att vattna (underbart när växterna säger till).

Så börjar det, dag tre, jag får för mig att det kliar, att det kliar väldigt mycket lite över vänster öra, ju mer jag tänker på det ju mer kliar det (ursäkta användningen av ”ju” ser inte vackert ut, men i brist på annat!) Jag gör en snabb klining, men det gör att det blir värre, men jag skall stå ut, detta var första veckan, på min prövotid som jag gav mig, den på en månad.

Nu har det passerat mer än en månad och det är en viss skillnad, eller om det bara är så att jag vant mig, det ser inte lika trist ut, jag har lättare att hantera håret som, inget att hymla om, inte känns vidare värst fräscht dag tre, jag sätter upp det. 

Men denna vecka pressade jag förbi sju dagar och det blev åtta, de sista två dagarna innan jag tvättade håret i kväll, var vedervärdiga. Jag stod framför spegeln i går eftermiddag innan jag skulle till tvättstugan, jag måste ju fixa det på något sätt så det inte blir så synligt - skapa en illusion.

Inget huckle hade jag så det blev en mycket stram knut. Med en snygg man boende precis ovanför tvättstugan kan inget lämnas åt slumpen!

I går natt lade jag mig med den härliga tanken att jag i morgon äntligen kan tvätta håret, det är bara jag som sätter stopp för tvättning av håret innan de sju dagarna, men jag vill se vad som händer. 

Så duschade jag för en stund sedan, njöt, sköljde håret noga och får som tack för veckan ett väldigt tacksamt ”gung” det är spänstigt, lockigare än vanligt och är så tacksam att det är väldigt lätt att ha med att göra.

Denna veckan har jag funderat på om jag verkligen skall fortsätta? Men jag ger det en stund till och sedan byter jag kanske till den metod som härliga kusin Lisa berättade för mig i fredags. Från sidan No Poo som jag själv läst, men jag bestämde mig för att prova sju dagar utan tvättning först.

Gå gärna in och läs på www.nopoo.se



No Poo

1 comment: