Tuesday, February 12, 2013

Dr. Seuss - livets klokheter....



Dr.Seuss ”träffade” jag på när jag var barnflicka i Australien och sedan dess har han varit en klar favorit tillsammans med Ronald Dahl och Micheal Leunig. När det gäller Dr.Seuss kan hans klokhet överföras till det mesta i sitt liv.

Som tillexempel, du är ledsen och tårar rullar längst dina kinder - 

”The storms starts, when the drops start dropping, when the drops stop dropping then the storm starts stopping”

Logiskt eller hur! När man börjar bli ledsen - börjar tårarna falla, när det börjar kännas bättre börjar tårarna torka! Logiskt!

Som tröst när jag känner att nätdejtingen inte tycks fungera för mig - bara för alla andra - 

”I am weird, you are weird. Everyone in the world is weird. One day two people come together in mutual weirdness and fall in love”

Skönt att veta att även fast en tycker man är konstig och underlig finns det någon annan som också är konstig och underlig och vi kan bli underliga och konstiga ihop! För alla är vi konstiga litet till hens!

Och de dagar, som förra veckan, när jag gick runt och kände mig sorglig - 

”When you’re in a Slump, you’re not in for much fun. Un-slumping yourself is not easily done.”

Som sagt, att det kan vara svårt att ta sig ur sorgligheter i bland, att det är som det är, men att man kan ta sig ur det! Detta kan även leda till - 

”I know, up on top you are seenig great sights, but down here at the bottom we, too, should have rights!

Jag kan fortsätta i all oändligheten, jag brukar regelbundet läsa ”Oh The Places You’ll Go!” Speciellt när livet knuffat runt mig lite grann, den är alldeles, alldeles underbar! I dag har det varit en Dr.Seuss dag och det ser inte bättre ut än att det blir en vecka full av honom, underbart!



No comments:

Post a Comment