Saturday, July 21, 2012

The Other Boleyn Girl Film vs Bok



Jag köpte för länge sedan en film ”Den andra systern Boleyn” baserad på Philippa Gregorys bok ”The Other Boleyn Girl”. När man läser en bok får man mycket detaljer, boken tar en med på en resa som kanske varar över 500 sidor, man hinner lära karaktärerna, områdena och allt som finns där i mellan.

Det är nog svårt för en manusförfattare att få en bok på över 500 sidor till ett manus för en film på två timmar. Men att förändra boken så radikalt, att så mycket av de viktigaste händelserna gjorde att jag fick ställa om och acceptera förändringar.

Men det var svårt, när den yngsta systern Boleyn Mary, får en son först och endast en son, när boken säger att hon fick en dotter först och sedan en son. Filmen förtäljde inte att Marys första man dog i feber.

Ja, det finns en massa saker som var borta, som jag saknade, och jag hoppas att BBC gör en miniserie av boken och tar med hela boken, samt hur historien om Henry den åttondes kärleks förhållanden till båda systrarna.

Det hindrade mig inte från att tycka om filmen, det hindrade mig inte från att gråta på slutet och jag ångrar inte att jag köpte filmen för över ett år sedan, lustigt att det tog att läsa boken innan jag såg filmen, men jag är glad att jag läste boken först.

Historiska draman är underbart!


No comments:

Post a Comment