Monday, July 16, 2012

Pantbank




Av bekvämlighet mer än sparsamhet brukar jag samla på mig en svart soppåse full med två kroners PET-flaskor. I går räknade jag dem för att se hur mycket pengar som låg i den svarta soppåsen. Summan blev 56 kr.

Jag behövde huvudvärkstabletter eftersom jag åter igen vaknat med en wopper till huvudvärk och jag hade bara två tabletter hemma. Jag hade lite pengar kvar på mitt konto så jag stoppade kortet i bakfickan, men även fast det tog i mot, även fast jag tycker att det är tråkigt att stå och mata in flaska efter flaska, så till min förvåning gick min hjärna över min bekvämlighet och tog den stora soppåsen med mig.

Det gick snabbare att mata in flaskorna än jag trott, och eftersom jag var tidig så fanns det inte någon som stod och andades mig i nacken, så jag kunde ta det med ro.

56 kr, det var inte illa det!

För pengarna kunde jag köpa huvudvärkstabletter, men den ologiska delen av mig tog vid och jag köpte blomjord och cola zero samt mjölk. Det som var nödvändigt av det jag köpte var mjölken och huvudvärkstabletterna det andra var onödiga ”lyxvaror” som kunde väntat tills lönen kommer.

Även fast jag använde min pant för att betala fick jag betala 56 kr utöver det!! Det som förklarar det är att huvusvärkstabletterna i sig kostar 42 kr.

I maj sparade jag alla kvitton för att se hur mycket onödigt jag köpte för mina pengar, det var mer än jag önskade veta.

När lönen kommer nästa vecka skall jag göra som skuldrådgivaren föreslagit, jag tar ut de pengar jag har kvar efter jag betalat alla räkningar och lägger det som är över i fyra olika kuvert, ett kuvert per vecka och i dessa kuvert finns matpengar och det jag eventuellt har över för nöjen, även fast det inte är mycket så skall det nog räcka till ett nöje som kostar pengar per månad.

Eftersom det är min födelsedag den 10 augusti vill jag gärna gå ut och äta en liten lättare måltid, som Tapas eller bara en förrätt med Solrosen. Skall föreslå det och höra vad hon säger.

Det gäller att jag håller i mig denna månad som kommer för att ge mig själv en möjlighet att se hur det kan vara om jag tar vara på min lön, min ekonomi.

No comments:

Post a Comment