Saturday, July 14, 2012

Jag Har en Plan...








Jag är hopplös när det gäller att följa en budget, tror att det hänger ihop med att jag inte tycker om när någon säger åt mig hur jag skall leva. Jag tycker inte om när någon ger ”vänskapliga råd” som de ser det, utan att jag frågat dem.

Fast det bekräftar för mig att jag känner mig bättre än jag tror, att jag faktiskt litar på vad jag tycker och inte tycker om. Lever efter mina egna val - vad än konsekvenserna är och även fast valen lett mig till en skral och ångest fylld vardag.

Att arbeta med att utveckla mig ekonomiskt, att lära mig att välja annorlunda och lita på att jag kommer att klara att ändra min livsstil till det ekonomiskt tryggare.

Jag har ett tankesätt som knyter mitt värde med vad jag äger, ju dyrare eller exklusivare en vara är ju mer är jag värd - är min logik. 

Men det har börjat ändras, jag är mer än mina saker, mer än de pengar jag har i min plånbok eller i kläderna jag bär, smyckena runt min hals.

Det har kommit ur det faktum att jag lever på existensminimum, och att jag funnit ett nöje i att handla second hand för att spara ekonomisk men även miljön. Jag har dock fortfarande ett sug efter att shoppa, jag har låtit impulserna styra och hamnat utan pengar nästan tre veckor innan lön, kanske en hundralapp till mat per vecka.

Som en eloge till mig själv skall jag nämna att jag alltid betalar mina räkningar, jag har hamnat efter, men hittills lyckats komma ikapp. Att förlora mitt hem för att stilla ett shoppingbegär känns inte riktigt värt det.

Men jag fullkomligt älskar suget och tillfredsställelsen av att shoppa, men som med vilket beroende som helst lämnar den en bitter eftersmak och leder ner i depressionens träsk, luktandes på sulfur för en oändlig period. 

Jag kan inte skylla på att jag är Bi-polär, manisk depressiv, men där av kan jag följa upp och nedgångarna lite bättre efter medicinerna som stabiliserat mig på ett bättre sätt. Men det kommer alltid finnas, och jag åker upp och ner, upp, upp och ner, ner, ner. 

Saken är den, jag har klurat på en sak, att göra sökandet efter alternativ, ett billigare alternativ till det jag behöver eller önskar, det kan kanske hjälpa styra om min ysterhet när lönen kommer - då när jag är som farligast - för mig själv.

Jag har en plan...



No comments:

Post a Comment