Sunday, December 23, 2012

Trevlig förmiddag i Narig Vind...







I dag gav jag mig hemifrån relativt tidigt, mitt mål?! Sofinas, för att hämta min jultallrik och jag kände att jag ville vara där när de öppnade, för det brukar vara en massa andra som, som jag, skall hämta de delikatesser som Sofina serverar oss Göteborgare. 

En narig vind bet tag i mig så snart jag steg utanför min port, bet tag i kinderna, näsan och om jag inte snabbt satt på mig mina vantar är jag kanske säker på att mina fingrar skulle fryst till is, (ok, en liten överdrift, men det är jag som berättar och jag tar mig små, små friheter).

Det var inte mycket människor på Sofinas, en gemytlig stämning fanns där, så den lilla stund jag väntade var inte så dum, glögg, pepparkakor och clementin fanns tillhanda, en ”gåva” under tiden vi väntade. Det luktar alltid så gott där och jag kunde inte motstå att köpa med mig en halv limpa vörtbröd MED russin. Det blev lite dyrt, men jag tror dock att det är billigare än om jag själv köpt och lagat all mat. Nästan 360 kr med halva vörtbrödet, nu när jag skriver det undrar jag lite - med äsch, jag ångrar mig inte, för gott kommer det att bli och det brukar räcka till två eller i bland tre måltider.

Kände mig så positiv och glad, tog mig ner till Valands spårvagnshållplats för att vänta på trean, nio minuter stod det att det skulle ta. Det kändes än kallare, fällde upp jackans huva och försökte hålla värmen. Men tiden gick och ingen spårvagn - och så kommer den där signalen och meddelandet om att det varit en olycka och att det var stopp i trafiken.

Jag började promenera ner för Avenyn, men det kom en spårvagn, jag kom hem och det var bara att byta strumpor, på med benvärmana och varma tofflor - sedan har jag lufsat runt min lägenhet och haft det gott, tittat lite på julmaten men inte nallat - mycket bra gjort av mig!

Så nu sitter jag här inomhus i värmen och njuter av att titta ut och se snö yra och lägga sig vit på gatan.

Varm och gå - i hemmets lugna vrå!


No comments:

Post a Comment