Tuesday, December 25, 2012

Glasyr....



Helt plötsligt ville jag dekorera mina pepparkakor, huvudet bankar, feber IGEN, tröttsamt och en hals som ger mig den där bas djupa rösten, Alvedon tagen, beslutsamhet som sitter hårt i käken, jag skall klara glasyren denna gång - så är det bara.

4 dl florsocker (ekologisk, enda som fanns kvar)
3 msk vatten ( blev typ 4 - 5 msk)
3 droppar ättika då jag inte hade citron

Och så var det bara att sätta på vispen och se vad som händer, och till min förtjusning blev det bra. Hade köpt en sprits, kunde inte stå i mot, så jag skopade i glasyren och började för glatta livet att dekorera, utan prestige, utan kravet att det skulle bli perfekt, allt jag ville var att få det på pepparkakorna och stanna där. Nu väntar jag för att se om glasyren stelnar, det är steg två i denna resa.

Passade på att duscha, ge mig lite lyx, öppnat fönster för att låta frisk luft komma in, och njuter av tystnaden, nåja, radion är på i köket och de pratar om kinamat och jag börjar bli hungrig - skall snart laga middag, steka kött, då sätter jag håret i en turban för inte vill jag lukta stekos när håret är rent och luktar underbart.

Då min käresta inte är här i Göteborg, och har varit borta från mig i 10 långa dagar, så tänkte jag steka med timer, som han gör, bara för att det påminner om hans små rörande egenheter. Han tycker att min egenhet är att jag alltid tar mitten skivan ur Skogaholmslimpe påsen, för mig är det självklart - börja med det godaste, inte vara duktig och börja från början - när man kan få det som är godast på en gång! Ok ingen smakskillnad, men det är mer bröd, storleken är trots alt större!

De små irritationerna blir det som jag saknar när personen i frågan är borta, jag saknar dem, längtar efter att få ”irritera” mig över dem igen, för sanningen är att inte skulle jag vilja vara utan dem, för det är en del av helheten, en del är kärleken.

Nu kommer han hem i morgon eftermiddag, men jag tror det inte för ens jag står där framför honom. 

Nu har mina pepparkakors glasyr stelnat och vad fina de blev, katten fick jag av Brith, tycker den passar bra med den ängeln jag själv redan hade. En av dem skall han få, den har fått hans initial - inte en katt, för han tycker ju inte om det, utan en ängel, för det passar honom bra - han är en ängel i mitt liv, precis som solrosen.

Nu skall jag avsmaka en pepparkaka med glasyr, sedan blir det middag - börja med godsakerna först!


No comments:

Post a Comment