Saturday, December 22, 2012

En Ensam Jul i Lugnets tecken...




Du vet den där känslan av total bekvämlighet och en gnutta harmoni, den som kommer överraskande i bland och sätter sig i ditt hjärta, den har kommit på besök hos mig, den kom när jag vaknade, tidigare än vanligt på en helg, och det gick upp för mig att jag kunde ligga och dra mig lite i min underbara säng som alltid är som bäst när det är dags att stiga upp.

Det blev risgrynsgröt, korsordslösning och lyssnande på P1 till frukost, det hade börjat snöa med små, små flingor och det var så skönt att sitta vid köksbordet i värmen och titta ut över Vagnhallen Majornas fönster och valvdadel tak. Älvsborgsbron i bakgrunden med ett torn och vit tjock rök vispande från dess topp.

En lång frukost, för att jag kunde, för att det föll sig naturligt.

Jag tog mig ut för att göra några ärenden och återigen slog det mig hur lycklig jag är att jag bor här i Kungsladugård, den känslan kommer ofta, när som. Promenerade upp Älvsborgsgatan, genade över Silverkällan och ut på Slottskorsgatan, första stopp Apoteket. Klockan var tio så det var lugnt och gick snabbt och lätt.

Eftersom jag skall hämta min jultallrik från Sofinas i morgon ville jag ha kontanter, det blev ett uttag vid automat för att förenkla för mig att hämta ut, så det inte tar allt för lång tid, när jag står där i morgon, slippa betala med kort, jag skall åka in till staden så tidigt jag kan, se när de öppnar. För jag firar julen här hemma i älskade Kungsladugård, jag har valt det själv.

Önskan om att ha det lugnt, ingen stress över transport och förseningar, ingen stress med alla ”måsten” jag lägger på mig själv, utan en ”kan gå i pjamas hela dagen” stämning. Men lite jul vill jag ha, julmat tackar jag aldrig nej till, klart att jag det skall ha - och då är Sofinas ett bra val, för att stå och laga till mig själv blir allt för dyrt. Olivia och Azalea skall få tonfisk som en liten julklapp, även fast det brukar vara deras lördagsgodis.

Köpte tillochmed en Aladdin ask och en Amaryllis, från den fina men lite dyra blomsteraffär på Marinplan, för att förstärka julen än mer, jag har även planen kvar att baka mina pepparkakor och kanske även ge mig på lusskatter. Vill gärna ha egna i stället för att känna mig dum när jag tar en från de vi bakade tillsammans Patrik och jag. Vill ha egna att ”bestämma över”. Inte för att Patrik skulle neka mig - skall tilläggas.

Coop hade i höstas fina glasburkar för sylt etc. Jag skall göra två egna julklappar och tänkte att de burkarna vill jag ha, för de är så fina, men hyllan där de stod var nu fylld med julsaker och när jag frågade visste de inte om de hade några kvar - det var mest julpersonal tror jag, men så kan det vara. Har någon burk här hemma, får köpa en till under mellan dagarna.

Sedan var mina ärenden avklarade, jag gick förbi bageriet vid ”Kardemumma” kände doft av vörtbröd, och sedan kände jag åter hur värme och kärlek till mitt område spred sig över hela mig, jag är så glad och så lyckligt lottad som får bo i Kungsladugård, och det också i ett hus som jag ögnat och beundrat i 12 - 13 år. Livet är allt snällt!

Nu skall jag förgylla denna känsla med att lyssna på ”På Minuten” och sedan en varm, lång dusch.

Lugnet ligger över oss och töserna ligger förnöjt och snussar!



No comments:

Post a Comment