Tuesday, December 25, 2012

Julafton



Jag hade tänkt gå ut en sväng och hälsa på min morbror och hans familj i går eftermiddag, men vid tre somnade jag till och när jag vaknade lite efter fem var jag ganska seg och blev bekväm, eftersom jag var hungrig tog jag min jultallrik och hade det gott här hemma, i en tyst uppgång där mina grannar lämnat mig tidigare på förmiddagen. Mina pepparkakor låg och svalnade så jag kan glasera dem i dag - fast florsockret jag trodde att jag hade fanns inte till, så det skall jag gå och köpa idag tror jag minsann. Det var länge sedan jag dekorerade mina pepparkakor, brukar inte lyckas så bra med florsockret, men skam den som ger sig, prova mig fram kan jag, det är det som är det roliga faktiskt.


Har det bra här hemma och njuter av julledigheten, att få vandra runt, plocka och försöka få ordning på ett hem som varit lite ”uppe i luften” sedan i början av oktober. Nu är inte jag den som städar regelbundet, men även jag kan se att mitt hem behöver en hel del vård, sådan vård som är tråkig men går fort när man väl bestämt sig. Har kommit en bit påväg så det är den där förbenade dammsugningen kvar.

Julen har varit på mina villkor i år och det är jag tacksam över, jag behövde det, ingen stress, inga måsten utan lugn och ro, ta det som det kommer. Nu har jag haft kvar den där eländiga förkylningen som ligger och retas till och från, men det är inget problem egentligen. Tycker julen skall vara en lugn tid, en tid av värme och återhämtning, av varma filtar, en god bok, själslig tystnad.

Vi får se om jag kommer ut idag, för att inskaffa florsockret, en liten utflykt skall jag nog klara av, men nu är det dags för lunch - hm, kom på att jag inte druckit någon julmust i år!

Nu skall jag vara varm och go resten av juldagen - hoppas det samma för alla där ute.

No comments:

Post a Comment