Wednesday, April 24, 2013

Matkasse,Vara bra på Något tanke Samt Herr och Fru Trast



Det regnade när jag gick ut från jobbet - härligt tänkte jag, nästa tanke var - tusan, bara inte papperspåsen går sönder - det har jag varit med om tidigare och det är faktiskt inte lätt att bära en matkasses varor i mina armar. En cola flaska dinglande från tummen och pekfingret, limpan under armen, skinkan under hakan, gurkan under andra armen, sen den där påsen med päron i munnen, vart skall jag ha resten av mina varor?! Det har hänt, jag pratar från erfarenhet, och det gick inte vidare värst bra.

Men påsen höll, började dock ”hänga” när jag nästan var hemma, men jag skyndade inte på, näpp, jag stannade och tittade om granne Hs bil stod där, det gjorde den, sedan tittade jag på hans fönster men ingen lampa tänd. Såg honom i morse, vi hejade, han var i bilen på väg till jobbet - glad blev jag.

Jag har inga förhoppningar här, men jag har samtidigt tankar - för hade jag inte det vore jag inte den Marie jag känner och håller av! Klart jag dagdrömmer, det skall jag inte sticka under stolen. Men jag har ingen brådska.

Sedan har jag det här med J, vilket dumt drag av mig, men jag står för att jag gjorde det, för det har en funktion att fylla, fast när det börjar kosta på är det inte värt längre - detta låter bekant, jag har hört det förut! Ja, det var ju inte ens en månad sedan jag sa det sist!

Men när han frågade om jag kommer över i kväll sa jag åter igen nej.

För det regnar utanför fönstret, jag hade tagit av min mina våta kläder, varma fötter i tofflorna och mjuk bomull runt hela mig. Jag hade ätit middag, satt gott i soffan och tittade på regnet som formade vackra mönster på rutorna - ett bra sätt att avsluta en dag som varit arbetsam, jag vill så gärna vara bra på något, inte vara känd som den som alltid gör fel.

Men i min värld, den jag föredrar att leva i, är jag bra på många ting, tur är att vi inte behöver vara bra på allting utan ha saker att lära - tråkigt hade det varit annars. Men där jag gör mycket fel skall jag tyst arbeta vidare - men tanke på mitt levande liv i stället för den del av mitt liv som är en nödvändighet!

Så jag skall lita på att mitt nej, är ett nej och inte ett kanske, inte sälja mig för att tillfredsställa någon annan, leva för mig och det som betyder mycket för mig.

Lite utmanad är jag för tillfället och det har sin förklaring i brist på återhämtning, då blir det svårare att andas ut - men bara en herr och en dam trast korsar min väg hem så tar dem hand om de känslorna och flyger iväg - så är det!

No comments:

Post a Comment