Monday, April 29, 2013

Att vara Sjuk, Att vara Sjuk i Kungsladugård...


Att vara hemma sjuk en arbetsdag är lite obehagligt tycker jag, har en tendens att känna mig isolerad. Avskärmad, ensam och lite nedstämd. Visst kan jag välja om jag vill vara glad - enligt de sju goda vanorna, med tji!! Jag väljer vara nedstämd i dag. Än mer nedstämd blev jag när jag fick höra att den bästa chef jag haft nu måste lämna oss. Blev så rädd - vet att det är en underlig reaktion, men jag känner att ett mönster framträder.

Tänk vad lätt att vara en chef och bara avskeda en medarbetare som tänker själv som man inte kan ”samarbeta” med när det är en del av en arbetsplats, för vi kan inte alla komma överens alla gånger och som arbetskamrater behöver vi ju inte gilla varandra men vi behöver respektera varandra som kollegor. Om en person upprepar en sak kan man ju undra om det är de andra det är fel på hela tiden eller ett problem som hör hemma närmare den personen?!

Men, jag är hemma sjuk och jag kan inget göra åt saken, inte ens om jag vore på jobbet, men rädslan handlar om att jag inte vill förlora mitt jobb, vissa dagar känns det som om det är jobbet som håller mig borta från att bli kollega med A-lagarna utanför systembolaget.
Vill inte hamna där.

Så för att skingra tankarna fortsätter jag med det andra ”dumma” jag håller på med, ”J”, han arbetar långa dagar då det företag som han arbetar på håller på att gå under, han försöker hjälpa sin chef hålla huvudet över vattnet. Det är passande, att han arbetar som han gör, då får jag  tid - när jag var hos honom i torsdags så ”dongade” det till i huvudet igen, varför?! ”Aha! Det var därför!” Men jag behöver lite andra problem för tillfället, fast det jag håller på med är inte snällt varken mot honom eller mig!

Att vara hemma sjuk gör att en dusch blir som en oas, en stund där smärtan lättnar och det känns skönare i kroppen. Att vara hemma sjuk innebär att ligga på soffan och titta på Netflix eller ut genom mitt fönstret. Att vara sjuk innebär att hålla mig varm, för att snabbt hålla mig kall för att sedan hålla mig varm och sedan hämta polkagrisglassen jag inhandlade på Triumfglass i fredags - när jag följde de gröna och röda kaninerna - att vara Kungsladugårdare innebär att även när man är hemma sjuk är livet nära inpå och håller dig sällskap där i sängens vrå.

Att vara sjuk, betyder att bli frisk och det är ju fantastiskt!!



No comments:

Post a Comment