Wednesday, May 1, 2013

Asien, Maten, Dumplings och resultat Kålpuddingen....


Jag älskar foodgawker, det var genom craftgawker som jag hittade den sidan, fullt av inspiration från båda sidorna, så inspirerad blir jag att jag håller på att spara i hop recept som jag vill prova göra min egna lilla kokbok. Jag är en galenpanna för asiatisk mat, och när jag såg ”Eat, Drink, Man, Woman” blev jag än mer galen i maten. När jag var i Hong Kong hamnade jag på en restaurang som bojkottat engelska menyer. Det var några veckor innan Hong Kong överlämnades till Kineserna igen, tänkte att det kanske hörde i hop med det.

Fick hjälp med att beställa, i Australien åkte vi till Chinatown varje söndag och åt Dim Sum så jag trodde jag hade lite ”hum” om vad sakerna i menyn representerades i mat. Men, jag hade förstått lite fel och fick en underbar nudelsoppa med kyckling, det var bara det att i soppan snurrade kycklingfötter runt.

Men det var en erfarenhet och den följande dagen gick det bättre, lite olika dumplings, och efter det och filmen blev dumpling något av det bästa jag vet. Och hos foodgawker hittade jag massor av recept på olika dumplings och en annan massa god asiatisk mat.

För ett år sedan lagade jag mat, i dag blir det mest sista minuten mat, sådant som går fort, i bland händer något och jag kan få till en fiskgryta, en indisk gryta eller en kålpudding. Men jag är inte speciellt duktig på att planera. Jag vill, men kommer inte till skott, vet inte riktigt varför, lusten saknas, men ekonomin de sista månaderna har gjort mig deppig och den planering jag brukar göra, de inköp jag brukade göra hos Mathem.com blir inte av då jag känner att jag måste ha händerna på pengarna.

Är rädd att stå utan.

Jag kan vara smart, för jag är en smart kvinna (skrev kille först men phew, kille är jag inte) så jag kan få ordning på maten och inköpen - en sak som jag lärt mig är att större inköp med planen att det skall räcka hela månaden är inget för mig, vill minimera matsvinnet! Men att köpa basvarorna från Mathem.com är en lättnad för mina axlar och mig generellt. Nu finns det dock dumplings hos mina lokala kinarestaurang men ingen kinamat smakar så gott som i Kina!

I dag har jag saknat Astralasien, Australien, tror att fågelsången, det öppna fönstret och lugnet som råder mig dit. 

I dag har det inte blivit någon bra mat, tror jag värmer på lite kålpudding...inte ens om jag blundar bli det dumplings...men gott är det!

Jag älskar food och craftgawker, att bli inspirerad, och det väcker idéer och för mig fram, det tycker jag är underbart...



No comments:

Post a Comment